Nem lehet magyarra lefordítani a crowdsourcing szót, melynek meglehetősen jól adja vissza értelmét a magyar közmondás, miszerint «több szem többet lát». Az óvatos magyar persze az ellentétes esetre is tartogat egy bölcsességet, mely azt mondja, hogy «sok szakács elsózza a levest.» Itt most egy olyan lehetőséget szeretnénk felvetni, melynek valóra váltására a Cédrus-net akalmas lehet. Életünk telis-tele van problémákkal, melyeknek keressük a megoldását, de egyedül nem, vagy rosszul találjuk meg.
A kollektív ész azonban segítség lehet. A crowdsourcing alkalmazások az emberi sokaságra mint erőforrásra tekintenek. Elvileg mindenki beletartozhat azok körébe , akik egy-egy üzleti, közpolitikai, nevelési, egészségügyi, magánéleti, mentálhigiens probléma megoldásában kompetens lehet.
Első lépésben létrehozzuk a folyamatosan bővülő probléma-bankot. Kérdéssel fordulunk a «probléma hordozókhoz», üzleti vállalkozásokhoz, bankokhoz, szolgáltatókhoz, önkormányzatokhoz, egészségügyi szervezetekhez, iskolákhoz, hogy írják meg, mit az, ami zavarja működésüket, s szeretnének megoldást találni, szeretnének olyan alkalmazásokat kifejleszteni, melyek révén könnyebben elérnék piacukat, bővíthetnék ügyfeleik körét, a már elért ügyfelek elégedettségét növelhetik.
Második lépésben létrehozzuk az adott probléma megoldására vállalkozó «crowd»-ot, melynek tagjai beküldik a megoldásokat. A megoldások kiértékelése többféle módon történhet Van, amikor zsüri dönt, van amikor az egész csoport. A legjobb megoldások beküldői pénzjutalmat kapnak, s részesednek a haszonból is, melyet az adott szervezet, vállalat a probléma sikeres megoldása következményeként élvez. Néhány példát megadunk.
Threadless.com
ClickFix.com
Innocentive.com
Örülnénk ha olvasóink utána néznének az interneten, hogy hol, milyen típusú crowdsourcing megoldások léteznek, s azokat megírnák. Ezt követően indíthatnénk el az első próbálkozásokat, melyekről hisszük, hogy működni fognak Magyarországon is.
Az erő ugyanis bennünk van!